Ofte stilte spørsmål

– – – – – –

Lurer du på noe? Her finner du ofte stilte spørsmål med svar. Om du ikke finner det du leter etter her kan du enten ringe oss på telefon 930 65 798, eller Send oss ditt spørsmål til post@fronttrafikkskole.no og du vil bli besvart.
Er spørsmålet ditt relevant for flere vil det også legges ut her.

– – – – – –

Spørsmål og svar:

Hvor kan jeg øve på teoriprøven?
Se www.teoritentamen.no eller www.prøve.no.

Hvor kan jeg søke om førerkort?
www.vegvesen.no

Hva må jeg tenke på ved øvelseskjøring?
Det er fint om du etter kjøretimen kan få med deg en ledsager, for å fortsette å trene på det du har lært på trafikkskolen. Mengdetrening hjemme er helt i tråd med myndighetenes målsetting. Dette er med på å skape en sikrere sjåfør.

Hvor gammel må jeg være for å øvelseskjøre?
Du kan begynne å øvingskjøre 2 år før du fyller alderskrav til aktuellt førerkort, men ikke før du har fyllt 15 år. For klasse B førerkort kan du øvelseskjøre fra fylte 16 år.

Må alle ha grunnkurs før man kan begynne å kjøre?
Det er obligatorisk med trafikalt grunnkurs før man kan begynne øvingskjøring, og dette gjelder både ved skole og privat. Er man over 25 år eller har mopedførerbevis (unntatt M145), fritas man fra dette kurset. Allikevel må førstehjelp og mørkekjøring gjennomføres før praktisk førerprøve.

Når burde jeg starte med kjøretimer?
Du burde begynne å øvelseskjøre så fort du har fylt 16 år og tatt trafikalt grunnkurs. Jo tidligere du starter, jo billigere vil førerkortet bli. Det kan være lurt å ta en kjøretime ganske tidlig slik at læreren kan sende deg hjem og trene på forskjellige ting. Ønsker foreldre eller ledsagere å sitte på under en kjøretime så er det veldig lurt med tanke på videre kjøring hjemme. Vi ønsker et godt samarbeid med den du øvelseskjører med.

Hvor mange timer må jeg ha for å få førerkort?
Det finnes ingen standard for hvor mange undervisningstimer en elev trenger, dette er svært individuelt og avhenger av hvordan du lærer, hvor tidlig du starter, og hvor mye du øvelseskjører hjemme.

Hvor lang tid tar det å få lappen?
Igjen så har det veldig mye å si hvor tidlig du starter og hvor mye du kjører hjemme. Men det anbefales å starte tidlig, sånn at du har fullført allt av føreropplæring på trafikkskolen så tidlig som mulig før oppkjøring. På den måten oppnår du god erfaring.

Hvordan gjennomføres mørkekjøringsdemonstrasjonen om sommeren?
I perioden 16. mars til 15. oktober blir ikke mørkekjøringsdemonstrasjoner gjennomført. De som tar trafikalt grunnkurs i denne perioden må ta mørkekjøringsdemonstrasjonen på et senere tidspunkt. Disse elevene kan likevel øvingskjøre hele året frem til førerprøven.

Hvis jeg tar førerkort uten å ha hatt mørkekjøring, hvor lenge er førerkortet da gyldig?
Du må ta mørkekjøringen innen 31. januar året etter, og så fornye førerkortet ditt hos Statens Vegvesen.